exit
search
22 січня 2020

Зміни до Конституції можливі лише після широкого експертного та громадського обговорення

Які зміни до Конституції пропонує Президент України, наскільки вони потрібні і до чого призведуть у разі ухвалення – обговорювали 20 січня у Рівному під час прес-конференції «Зміни до Конституції від Президента: позитивні зрушення та підводні камені».

У перший день роботи Парламенту нового скликання Президент України подав сім законопроектів про зміни до Конституції України. У грудні було внесено ще один законопроект щодо децентралізації. Станом на сьогодні два законопроекти попередньо схвалено, і вже в наступному скликанні ВРУ може їх остаточно ухвалити, три законопроекти отримали від КСУ  негативний висновок, до двох КСУ має застереження, ще один проект Президент відкликав на доопрацювання.

Експерт з конституційного права Центру політико-правових реформ Олександр Марусяк коротко охарактеризував кожний з ініційованих Президентом законопроектів про зміни до Конституції та детальніше зупинився на самому процесі їх внесення. За словами фахівця, Офіс Президента обрав шлях точкових змін до Конституції України через окремі законопроекти. «Проте конституційна реформа без цілісної стратегії її реалізації буде неефективною, популістичною та одночасно шкідливою для верховенства права в нашій державі», – зазначив експерт. Окрім того, Олександр Марусяк звернув увагу на численні порушення процедури і техніко-юридичні проблеми законопроекту щодо децентралізації, який викликав значний суспільний резонанс і був відкликаний Президентом України 16 січня 2020 року.

Сергій Різник, доцент кафедри конституційного права Львівського національного університету імені Івана Франка, звернув увагу, що нові конституційні ініціативи Президента не обговорювалися в експертному середовищі і взагалі стали сюрпризом для багатьох фахівців. За його словами, процес внесення змін до Конституції в Україні, на жаль, усе ще закритий і часто відбувається без будь-якого діалогу з експертним середовищем та громадянським суспільством. «Конституція – це народний документ, тому неможливо змінювати його без попереднього обговорення з громадянами», – переконаний він.

Думку науковця також підтримала виконавча директорка ВГО «Інститут «Республіка» Олександра Гліжинська: «Будь-які конституційні зміни повинні обов’язково обговорюватися із суспільством, тим паче, що команда Президента Зеленського вже неодноразово підкреслювала важливість народовладдя і залучення громадян до участі в ухваленні рішень. Якщо Президент та Парламент не комунікуватимуть важливі законодавчі зміни з громадянами, вони ризикують втратити високий рівень довіри українців, який ще влітку становив понад 67%. Підтвердженням цього є вже тотальний спротив представників та експертів місцевого самоврядування змінам до Конституції щодо децентралізації».

Хоча процес внесення змін до Конституції залишається закритим, громадяни самі готові ініціювати діалог з владою. Саме на започаткування такого відкритого діалогу з громадянами та підвищення обізнаності з конституційним процесом в Україні спрямовані публічні форуми «Конституційний процес в Україні: відкритий діалог з громадянами», які в листопаді-лютому відбудуться в різних містах України, зокрема у Рівному – 20 січня.

Захід організовано Центром політико-правових реформ, Мережею UPLAN та ВГО «Інститут «Республіка».