exit
search
30 вересня 2019

Плата за адмінпослуги: у Києві дискутували про те, як потрібно регулювати суми адмінзборів

27 вересня експерти та представники профільних міністерств обговорили проблеми правового регулювання сфери оплати за адміністративні послуги.

Заступник голови Правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук розповів про основні проблеми у сфері оплати адміністративних послуг.

Зокрема, для громадян проблемою є те, що розміри плати за адміністративні послуги визначені непрозоро у десятках нормативних актів. Це призводить, серед іншого, до «заробляння» недоброчесними суб’єктами (різними державними та комунальними підприємствами) на цій сфері. Наприклад, на паспортних послугах, «шлюбі за добу», довідках про несудимість тощо.

У сільській місцевості взагалі є проблема доступу до адмінпослуг, адже відсутні будь-які можливості внесення плати за адмінпослуги (немає банківських відділень та сервісів, пошти тощо).

Для держави й органів місцевого самоврядування проблемою є брак надходжень за адміністративні послуги, адже багато розмірів плати не переглядалися з 1993 року, а велика кількість адмінпослуг безпідставно безкоштовні.

Отже, є потреба навести порядок у цій сфері. Для цього потрібні чіткі законодавчі правила, які визначають критерії платності та безоплатності адміністративних послуг, порядок визначення конкретних розмірів адміністративних зборів тощо.

 

Серед пропозицій, які висувають експерти, встановлення конкретних розмірів плати за найпопулярніші адмінпослуги в єдиному законодавчому акті (йдеться про 150-200 послуг), періодичний (раз на 5 років) перегляд зборів, підвищена плата за терміновість та знижений розмір збору – на електронні послуги.

Яніна Казюк, експертка з місцевих бюджетів, презентувала сталість органів місцевого самоврядування у частині оплати за адміністративні послуги.

Станом на 2019 рік в Україні утворено 796 Центрів надання адміністративних послуг. 168 ЦНАП працюють в ОТГ. Проте, за словами експерти, відсоток, який надходить до державного бюджету з плати за адмінпослуги, незначний (до 2%), тому цю сферу надходжень не можна назвати бюджетоутворюючою.

Натомість у випадку місцевих бюджетів та бюджетів ОТГ цей відсоток в окремих випадках зростає відповідно зі зростанням переліку послуг, які інтегруються у ЦНАП. Наприклад, зведені бюджети ОТГ у Чернівецькій області показують, що у 2018 році надходження від плати за надання адмінпослуг становили 19,8 млн грн (3,81% надходжень).

Додатково Яніна Казюк запропонувала:

  • частину адміністративного збору за видачу відомостей з реєстрів Мін’юсту зараховувати і до місцевих бюджетів за місцем надання послуги (зараз 100% зараховується до державного бюджету);
  • повернути плату за реєстрацію бізнесу (юридичних осіб та ФОП);
  • переглянути законодавство щодо зміни бази оподаткування, що дозволить підвищити розміри оплати за відповідні послуги (деякі з них не переглядалися з 1993 року, наприклад, сфера РАЦС, «нотаріальні дії» органів місцевого самоврядування).

Експерт ЦППР Євген Школьний на реальних прикладах розповів, як працює система незаконних і непрозорих платежів за надання адмінпослуг. Серед державних і комунальних підприємств, які беруть додаткову незаконну плату, пояснюючи це додатковими функціями для клієнта, КП «Готово!», ДП «Документ», «Будинки юстиції».

За словами експерта, ДП «Документ» незаконно стягує додаткові 400 грн при оформленні паспортних документів (у т.ч. при обміні) та 2594 грн – за виїзне оформлення паспортних документів.

Також Євген Школьний навів незаконні суми зборів у інших вищезгаданих підприємствах. За словами експерта, такій ситуації сприяє недосконале законодавство у сфері оплати за адміністративні послуги.

Наприклад, Закон України «Про адміністративні послуги» забороняє підприємствам надавати їх. Адже практика засвідчила, що вони намагаються заробляти у ході надання таких послуг. Однак потім інші окремі закони їм дозволили брати участь у наданні адмінпослуг, а для державних та комунальних підприємство заодно «придумали», як гроші заробляти. Отже, підсумував експерт, таку заборону необхідно відновити повністю та закріпити у законі про адміністративний збір.

До активного обговорення того, що саме має увійти до законопроекту у сфері оплати за адміністративні послуги, долучилися представники Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад, працівники ЦНАП, експерти Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN, Мінекономрозвитку, Мінрегіону, Мін’юсту, Рахункової палати, Секретаріату Уряду, а також Офісу Президента та інших органів державної влади.

Результати обговорень та пропозиції учасників конференції будуть враховані для подальшої адвокації проекту законодавчого акта, що впорядковує відносини у сфері оплати адміністративних послуг.

Ознайомитися з презентаціями експертів можна за посиланнями:

Захід відбувся в межах проекту «Посилення ролі громадянського суспільства у забезпеченні демократичних реформ і якості державної влади», що здійснюється Центом політико-правових реформ за підтримки Європейського Союзу за участі експертів Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN. Виступи організаторів та учасників тренінгу не є відображенням офіційної позиції Європейського Союзу.